Жозеф-Арман Бомбардьє – від «механічного звіра» до Ski-Doo

Взимку 1920 року по головній вулиці невеликого містечка Валькур, перед здивованими поглядами дорослих і під радісні вигуки дітлахів в клубах снігу промчав незрозумілого вигляду агрегат. Городяни, згодом, прозвали його «дивним механічним звіром». Так в 20-му році минулого століття була відкрита ера снігоходів. Винахідник першого в світі снігохода – Жозеф-Арман Бомбардьє (Joseph-Armand Bombardier) народився 16 квітня 1907 року в Валькур (неподалік від Монреаля),провінція Квебек, Канада.
 
Жозеф ріс в простій родині фермера і був старшим з восьми дітей. Але його технічний геній проявився вже в юні роки. Все почалося з іграшкового паровоза, який хлопчик зібрав в тринадцять років. В якості двигуна використав механізм настільного годинника. Потім сконструював ще кілька механічних іграшок: човен, трактор, мініатюрний автомобіль.
 
Будучи підлітком Жозеф-Арман вирішив спробувати зробити щось більше … і випросив у сусіда рушницю. Змайструвавши саморобну гармату, хлопчик готувався до випробувань, але вони провалилися, мало не покалічивши юного винахідника. Після цього батьки вирішили приборкати буйну вдачу сина і поправили його на навчання в духовну семінарію.Зімой 1920 року Бомбардьє приїхав додому на канікули. Батько, щоб зайняти сина, подарував йому старе зламане авто – Ford T. Він ще не знав, що тим самим назавжди визначив долю Жозефа-Армана.
 
Напередодні Різдва вся сім’я Бомбардьє зібралася у дворі будинку. Старший син обіцяв усім якесь незвичайне уявлення: «він щось там таке винайшов, від чого у всіх очі на лоб полізли». Називалося диво – механічні сани.
 
Трохи потім публіку, винахідник вивіз із сараю дивний механізм. На прикріплених один за одним санках був встановлений двигун від Ford T, до якого кріпився величезний літаковий пропелер. Під здивованими поглядами дорослих і радісні вигуки дітлахів юний винахідник і його брат Леопольд завели двигун і виїхали з двору. Брат керував цим механічним звіром за коштами прив’язаних до полозів мотузок, а сам Жозеф-Арман уважно стежив за силовим агрегатом. Вони з вітерцем прокотилися по головній вулиці Валькура на своєму чудо техніки, а коли повернувся, то почув від батька наказ негайно розібрати небезпечну машину! Але тепер вже всім стало зрозуміло, що священика з хлопця не вийде.
 
У 17 років Жозеф-Арман поїхав в Монреаль, де працював автомеханіком, вчився на курсах і вивчав
спеціальні книги. У рідне місто він повернувся через два роки і відразу відкрив власну майстерню. Ремонтував все, що мало хоч якесь відношення до механізмів. Незабаром вся округа знала, що Жозеф-Арман Бомбардьє відмінно ремонтує не тільки машини, але і праски, циркулярні пилки і водяні насоси.
 
Однак мрія сконструювати легкий і швидкий снігохід серйозно захопила молоду людину. У той час уже існувало кілька рішень для їзди по снігу, але вони мали явні недоліки. Винайдені російським інженером Сергієм Неждановский в 1903 році аеросани могли рухатися тільки по відкритій і рівній місцевості і не могли долати навіть незначний підйом. А створений Елвіном Ломбардом в 1901 році трактор-снігохід (з гусеничним приводом ззаду і парою рульових лиж спереду) важив близько 20 тонн.
 
І ось в 1928 році Бомбардьє конструює снігохід на базі автомобіля Ford T, машину він ставить на лижі і гусениці. Але автомобільні двигуни були занадто важкими для задуманого Жозефом-Арманом легкого снігохода. Тоді він вирішив сконструювати власний мотор. У 1933 році його споруда була завершена, і Бомбардьє ставить, цей легкий на ті часи 45-кілограмовий двигун, на кількох прототипах. Однак з’ясувалося, що мотор швидко перегрівається, і ідею його використання довелося закинути.
 
Здавалося, що Жозеф змирився з поразкою, але особиста трагедія змусила його взятися за роботу з подвоєною силою. Взимку 1934 року дворічний син Бомбардьє Івон помер від перитоніту – через те, що його не змогли вчасно привезти в лікарню з занесеного снігом Валькура.
 
Уже через рік Бомбардьє винаходить принципово нове армоване бавовною гусеничне полотно і обрезиненние зубчасті колеса для приводу таких гусениць. Ці винаходи дозволили відмовитися від важких сталевих гусениць, а заодно і поліпшити зчеплення з дорогою. У 1937 році Бомбардьє отримав патенти на свої винаходи. Взимку того ж року Бомбардьє починає випуск своєї першої комерційної моделі снігохода – «В7». «В» означало Bombardier, а цифра 7 – кількість пасажирів. Цей снігохід мав закриту автомобільну кабіну, розвивав швидкість 40 кілометрів на годину і легко долав півметрові замети. Всього за перший рік було продано сім таких машин. Першими покупцями «B7» стали сільські лікарі, ветеринари і власники похоронних контор.
 
Бомбардьє не тільки постійно удосконалив свої снігоходи, а й активно займався їх просуванням. Наприклад, роз’їжджаючи по країні на своєму снігоході, Жозеф-Арман завжди припаркованих його навпроти редакції найбільшої місцевої газети. Снігоходи були тоді в дивину, і увага преси була гарантована. Втім, Бомбардьє твердо вірив, що хороший продукт буде продаватися і без нав’язливої реклами. До кінця життя він повторював: якщо продукт буде корисним і добре зробленим, то покупці стануть охоче платити за нього. І його покупці так і робили! Число замовлень зростала, і в 1940 році Бомбардьє побудував в рідному містечку новий завод потужністю 200 машин в рік. З початком Другої світової війни заводи Бомбардьє почали випуск броньованих снігоходів для армії. Всього за роки війни було випущено 1900 бронеснегоходов. Річне виробництво зросло до 230 машин.
 
У воєнні роки бізнес Жозефа-Армана зміцнів, і вже в 1942 році він перетворив свою приватну компанію в акціонерне товариство L’Auto-Neige Bombardier Limitee. А отримані від випуску акцій кошти сприяли бурхливому розвитку компанії в післявоєнні роки. Так в 1947 році компанія Bombardier розпочинає будівництво нового заводу, де снігоходи збираються вже на конвеєрі.
Але в 1949 році процвітання копанні ставиться під удар через рішення уряду штату Квебек в зимовий період розчищати від снігу всі дороги, включаючи сільські, за допомогою сучасної техніки. До 1950 року продажі снігоходів впали в два з гаком рази.
 
Втім, Бомбардьє не опустив руки. І вже на початку 1951 компанія Bombardier почала випуск невеликих всюдиходів-снігоходів, у яких можна було лижі замінювати колесами, що давало можливість їздити по снігу і по асфальту.
 
У 1958 році Жозеф-Арман повернувся до мрії своєї молодості – створити легкий снігохід для однієї людини. Тепер, це завдання можна було вирішити, використовуючи з’явилися легкі двигуни і той досвід, який винахідник накопичив за 25 років своєї діяльності. У 1959 році Жозеф-Арман запрошує своїх друзів випробувати перший екземпляр принципово нового снігохода. Саме снігоходи такої конструкції випускаються в даний час. Новий винахід Бомбардьє, яке отримало назву Ski-Doo, настільки сподобалося друзям Жозефа, що вони каталися на ньому три дні майже без перерви.
Поява Ski-Doo дозволило не тільки поправити фінансові справи компанії Bombardier, а й дало розвиток нового виду зимового спорту і відпочинку.
 
Сам Бомбардьє вже в кінці свого життя застав всезростаючий інтерес до свого дітища – Ski-Doo. Так до моменту його смерті в 1964 році продажі цього снігохода досягли 10 000 машин в рік, а до середини 70-х років минулого століття вони виросли ще на порядок.
 
Своїм дітям Жозеф-Арман заповідав продовжувати його справу. В даний час компанія Bombardier одна з найуспішніших машинобудівних компаній Канади.